ارتباط بین عقل، عفت و قناعت
|
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: إِنَّ أَصْلَ الْعَقْلِ الْعَفَافُ وَ ثَمَرَتَهُ الْبَرَاءَهُ مِنَ الْآثَامِ وَ أَصْلَ الْعَفَافِ الْقَنَاعَهُ وَ ثَمَرَتَهَا قِلَّهُ الْأَحْزَانِ (1): ریشه عقل، عفت است و میوهاش … |
|
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: إِنَّ أَصْلَ الْعَقْلِ الْعَفَافُ وَ ثَمَرَتَهُ الْبَرَاءَهُ مِنَ الْآثَامِ وَ أَصْلَ الْعَفَافِ الْقَنَاعَهُ وَ ثَمَرَتَهَا قِلَّهُ الْأَحْزَانِ؛ ریشه عقل، عفت است و میوهاش خودداری … |
|
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: «إِنَّ أَصْلَ الْعَقْلِ الْعَفَافُ وَ ثَمَرَتَهُ الْبَرَاءَهُ مِنَ الْآثَامِ وَ أَصْلَ الْعَفَافِ الْقَنَاعَهُ وَ ثَمَرَتَهَا قِلَّهُ الْأَحْزَانِ؛ ریشه عقل، عفت … |
|
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: إِنَّ أَصْلَ الْعَقْلِ الْعَفَافُ وَ ثَمَرَتَهُ الْبَرَاءَهُ مِنَ الْآثَامِ وَ أَصْلَ الْعَفَافِ الْقَنَاعَهُ وَ ثَمَرَتَهَا قِلَّهُ الْأَحْزَانِ؛ ریشه عقل، عفت است و میوهاش خودداری … |
|
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: إِنَّ أَصْلَ الْعَقْلِ الْعَفَافُ وَ ثَمَرَتَهُ الْبَرَاءَهُ مِنَ الْآثَامِ وَ أَصْلَ الْعَفَافِ الْقَنَاعَهُ وَ ثَمَرَتَهَا قِلَّهُ الْأَحْزَانِ؛ ریشه عقل، عفت است و میوهاش خودداری … |
|
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: إِنَّ أَصْلَ الْعَقْلِ الْعَفَافُ وَ ثَمَرَتَهُ الْبَرَاءَهُ مِنَ الْآثَامِ وَ أَصْلَ الْعَفَافِ الْقَنَاعَهُ وَ ثَمَرَتَهَا قِلَّهُ الْأَحْزَانِ؛ ریشه عقل، عفت است و میوهاش خودداری … |
|
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: إِنَّ أَصْلَ الْعَقْلِ الْعَفَافُ وَ ثَمَرَتَهُ الْبَرَاءَهُ مِنَ الْآثَامِ وَ أَصْلَ الْعَفَافِ الْقَنَاعَهُ وَ ثَمَرَتَهَا قِلَّهُ الْأَحْزَانِ؛ ریشه عقل، عفت است و میوهاش خودداری … |
|
ارتباط بین عقل، عفت و قناعت حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: «إِنَّ أَصْلَ الْعَقْلِ الْعَفَافُ وَ ثَمَرَتَهُ الْبَرَاءَهُ مِنَ الْآثَامِ وَ أَصْلَ الْعَفَافِ الْقَنَاعَهُ وَ ثَمَرَتَهَا قِلَّهُ الْأَحْزَانِ؛ ریشه … |
|
قناعت یعنی خرسندی و اکتفا نسبت به آن چیزی که خداوند، نصیب انسان ساخته … عفاف از قناعت برمیخیزد و قناعت از عقل، پس میتوان عفت را نیز … |
|
عفت، خویشتن داری از تمایلات نفسانیه است و به حسب اشخاص و موارد، تفاوت هایی دارد؛ مثلًا عفت فقیر با قناعت و عفت غنی پرهیزگاری از خواسته های … |
|
ارتباط بین عقل عفت و قناعت حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند ریشه عقل عفت است و میوهاش خودداری از گناه و ریشه عفت قناعت است و میوهاش کم شدن اندوهها[۱] و … |
|
بنابراین لزوم ارتباطات انسانى به ویژه در گستره روابط دو جنس مخالف، اعم از محرم و غیر محرم، … در لغت به معناى مرز بین دو چیز است که آنها را از هم مشخص و جدا مىکند. … (20) رابطه عقل و عفاف را از این نکته نیز مىتوان دریافت که عفت نوعى اعتدال در امور … حضرت على(ع) مىفرماید: «ثمرة العفة القناعة؛(33) قناعت برآیند و محصول عفت است. |
|
در اين عصر «ارتباطات و تكنولوژی» با واگذاری امور زندگی به رايانه ها و دست يابی بشر … در روايات نيز، از عفت و پاكدامنی، به بالاترين شرافتها، نتيجه عقل، برترين … آشكار میگردد، از اين رو رابطه ای معقول و منطقی بين رشد عفاف و عقل وجود دارد، از … ميزان انديشمندی انسان به ميزان آراستگی او به عفت و قناعت است. |
|
در روايات نيز، از عفت و پاكدامنى، به بالاترين شرافتها، نتيجه عقل، برترين عبادت و از كمال … غرر الحكم و درر الكلم، ص: 256)؛ ميزان انديشمندى انسان به ميزان آراستگى او به عفت و قناعت است. … ارتباط عفاف و نفس انسانى. نفس انسان بين دو قوس قرار دارد كه يك سوى آن نفس «مسوله»(نفسى كه زشتيها را زيبا نشان مىدهد.) … |
|
و به عبارت دیگر می توان از رابطه بین این دو با عنوان فواید عفاف نام برد. … تعریف ها بر می آید؛ عفت به معنای رام بودن قوه شهوانی تحت حکومت عقل است البته … در این آیه شریفه عفاف به معنای قناعت است که به همین مضمون حدیثی از معصوم … آنان در عرصه های مختلف زمینه تعادل و ارتباط میان زن و مرد را بیشتر کرده است. |
|
در اين عصر «ارتباطات و تكنولوژى» با واگذارى امور زندگى به رايانهها و دست يابى بشر … در روايات نيز، از عفت و پاكدامنى، به بالاترين شرافتها، نتيجه عقل، برترين … و القناعة»(27)؛ ميزان انديشمندى انسان به ميزان آراستگى او به عفت و قناعت است. … نفس انسان بين دو قوس قرار دارد كه يك سوى آن نفس «مسوله»(28) و «اماره»(29) است و … |
|
ارتباط دیگری که تقوا با قناعت دارد این است که انسان با تقوا به انجام واجبات و … او را به قناعت کشانده و در اثر همین تقوا از کار های پست دوری میکند و نیز دارای عفت است[2]. … قناعت را از بین میبرد» یا اینکه به صورت کامل از بین میبرد و یا مقدار بسیاری … همهی انسان ها عاقل اند اما آنچه که باعث قناعت میشود عقل نیست بلکه تعقل است. |
|
زهرا ـ سلام الله علیها ـ سرچشمۀ حیا، عفت، قناعت،بخشش، بزرگواری، صدق، صفا و تعهد … حکمت، شجاعت و عفت، شجاعت حد وسط بین جبن و جُربُزه است، عفت حد وسط بین شهوت رانی … کتاب · شرح حدیث جنود عقل و جهل · آشنایی و ارتباط من با آیت الله (…) ای. |
برچسبها:ارتباط بین عقل عفت و قناعت - 98Blogs, ارتباط بین عقل عفت و قناعت - گناه شناسی, ارتباط بین عقل عفت و قناعت - گناه شناسی - 98FA, ارتباط بین عقل عفت و قناعت - گناه شناسی - بلاگ ها, ارتباط بین عقل عفت و قناعت - گناه شناسی - پارسی خوان, ارتباط بین عقل عفت و قناعت - گناه شناسی - قاطی پاتی, ارتباط بین عقل عفت و قناعت - مرسلون, رابطه ی عفاف و تقوا, روز بیست و دوم رمضان المبارک88.قناعت:جلسه دوم, صفحات اجتماعي و خانوادگی ... - مركز تعليمات اسلامي واشنگتن, عفاف لازمه عقل و غيرت | گروه اینترنتی رهروان ولایت, عفت | امام (...) (س) imam Khomeini, فرهنگ قرآنی عفاف - سازمان تبلیغات اسلامی, قناعت و عفت دو زینت عاقل - راسخون, گروه تبلیغ مجازی سفیران عفاف - فیض بوک, گناه شناسی قناعت عفت ریشه میفرمایند عقل میکند است ..., نقش عفاف و پاكدامنى در زندگى انسان | پژوهه تبلیغ پورتال ..., هرم عفاف ؛ از حیا تا حجاب - پیام زن